Savaş Gemileri

Yeni Başlık Gönder Cevap Gönder « Önceki başlıkSonraki başlık »
 Yazar  Mesaj
JiLda
Emektar
Emektar


Kayıt: 21.12.2006
Üye No: 71,805
Şehir: İzmir
Offline




Tarih: 20 May 2008, 10:11 Tek mesaj gösterimi1

Asar-ı Tevfik, Osmanlı Donanması'na Sultan Abdülaziz döneminde katılan zırhlı savaş gemisidir.Aslen Mısır hıdivi olarak "İbrahimiye" ismiyle sipariş edilmiş, daha sonra Osmanlılar tarafından alınmıştır.

Zırhlı 1890 ve 1892 arasında Haliç Tersanesi tarafından İstanbul'da, 1900 ve 1907 arasında Germania Tersanesi tarafından Kiel(Almanya)'de yenilenmiştir.Gemiye 1907'deki tadilatta 3 adet 15'lik, 7 adet 12'lik, 6 adet 5,7'lik top konulmuştur.

Gemi, 19. yüzyılın sonlarına doğru Osmanlı Donanması'nın sancak gemisiydi ve Deniz Kuvvetleri Komutanı Arif Hikmet Paşa tarafından yönlendiriliyordu. Birinci Dünya Savaşı başlamadan önce bir manevra sırasında, 1913 kışında, Karadeniz'de karaya oturdu ve kurtarılamayarak 13 Şubat 1913'de battı.




***

Babaros Hayreddin Zırhlısı, ya da ilk ismiyle SMS Kurfürst Friedrich Wilhelm Almanya'da 1890'larda yapılan Brandenburg sınıfı dört ön-dretnot savaş gemisinden biridir.

Wilhelmshaven'da Donanma Tersanesi'nde yapılan gemi, SMS Brandenburg, SMS Wörth, ve SMS Weissenburg ile aynı yıllarda suya indi ve güçlü silahlarıyla yapıldığı yıllarda alışılmışının dışında bir gemiydi.

1900-1901 yıllarından Çin'de Boxer Ayaklanması'nda görev yaptı.

1910'da ise Osmanlı devleti genelinde faaliyet gösteren Donanma Cemiyeti tarafından satın alındı.28 Ağustos 1910'da İstanbul'a geldi.Yaşlı da olsa Osmanlı Donanması'ndaki en kuvvetli gemi, dolayısıyla da sancak gemisiydi. Sultan V. Mehmet Reşat'a Rumeli gezisinde ev sahipliği yaptı.

Trablusgarp Savaşı'nda ise Çanakkale'de karakol vazifesi gördü.



***

Basra, Osmanlı Devleti'nde Donanma Cemiyeti tarafından 1907 yılında Fransa'dan satın alınan dört Durandal sınıfı muhripten biridir.

1932 yılında hizmet dışına çıkarılmıştır.

***

Ertuğrul Fırkateyni Sultan Abdülaziz döneminde yaptırılmıştır ve 19 Ekim 1863 Pazartesi günü Padişah huzurunda denize indirilmiştir. Makine ve kazanları 1864’te İngiltere’de monte edilmiştir. 1865’te Kosova ve Hüdavendigâr gemileriyle birlikte İngiltere’den yurda dönerken Cherburg, Toulon ve bazı İspanyol limanlarına uğramış, İstanbul’a gelişinde de Beşiktaş Sahil Saray-ı Hümayunu (Dolmabahçe Sarayı) önünde demirli kalmış, bir süre sonra da Haliç’e kapatılmıştır.

Gemi 8 adet 15 santimlik Krupp topu, 5 adet 150 librelik Armstrong topu, 2 adet 4, 2 adet 3 fontluk Krupp, 2 adet 5 namlulu Hockins, 2 adet 5, 4 adet namlulu Nordenfeld, 1 adet 12 ve 1 adet 6 librelik roket kovanı, 1 torpido atış kovanı, 2 torpido, 100 Martin Henry tüfeği, 100 Wenchester tüfeği ve 40 adet tabanca taşımaktadır.

Ertuğrul 79 metre boyunda, 15,5 metre genişliğinde idi ve 8 metreye yakın su çekiyordu. 60 ton su alıyor, aldığı kömürle de 10 mil süratle 9 saat seyredebiliyordu. Gemi zamanına göre modern araçlarla donatılmış, elektrikle aydınlatılmıştı. Bunlar göz önüne alınarak teknenin çürüklüğünden başka kusuru yoktu denilebilir.



***

Feyz-i Mabud (Allah'ın feyiz eseri; Allah'ıh bereketi) Osmanlı bahriyesinde yerli personelce yapılmış ilk gemilerdendir. Korvet sınıfından olup 1828 yılında Eğriboz'un Gideros tersanesinde inşa edilmiştir. Uzunluğu 127, genişliği 33, ambar yüksekliği 16,5 kademdir(1 kadem 32 cm.dir). Toplam 180 personeli olan gemide sancak ve iskelede 10'ar adet lumbar olup 33 topu vardı. Ahmed Efendi adlı bir mühendis ile yine Ahmed Efendi adlı bir kalfa tarafından inşa edilmiştir.

***

Gayret-i Vataniye, Osmanlı Devleti'nde Donanma Cemiyeti tarafından 1910 yılında Almanya'dan satın alınan dört S. 165 sınıfı muhripten biridir.

27 Ekim 1914'te Sivastopol Baskını'na katıldı.Birinci Dünya Savaşı'nda Yüzbaşı Cemil Ali Bey komutasındaki gemi, Kasım 1916'da Bulgaristan - Varna açıklarında bilinmeyen bir nedenden dolayı battı.

***

Hamidiye Kruvazörü, "Abdülhamid kruvazörü" olarak 1903 yılında İstanbul sularına gelerek Osmanlı donanmasına katılan ve 1908 Devriminin ardından adı "Hamidiye" olarak değiştirilen bir gemidir. Bu süre zarfı içerisinde II.Abdülhamid'in donanmanın kendisine karşı kullanılabileceği korkusu nedeniyle Haliç'te demirli kaldı. [kaynak belirtilmeli]Balkan Savaşı sırasındaki başarılı deniz çarpışmalarıyla ünlenmiş bir Osmanlı savaş gemisidir. İngiltere'de yaptırılarak 1905'te İstanbul'a getirilmiş, II'nci Abdülhamid'in donanmaya duyduğu kuşku nedeniyle 1908'e değin Haliç'te demirli kalmıştır. Balkan Savaşı başlayınca Hüseyin Rauf Bey (ORBAY) komutasında Karadeniz'de görevlendirilmiştir. Aralık 1912'de Varna'yı ve öteki Bulgar limanlarını bombalamış, 20-21 Aralık 1912 gecesi bir Bulgar torpido gemisince vurulmuştur. Baş tarafı tümüyle suya gömülü olarak İstanbul'a gelmeyi başarmış ve Haliç'te onarıma alınmıştır. Ocak 1913'te bu kez Ege Denizi'ne açılarak Yunanistan'ın Syrus Adası'ndaki barut ve dinamit fabrikasını yok ettikten sonra Yunan donanmasının ünlü "Makedonya" kruvazörünü ve 11 Mart 1913'te Adriya Denizi'ne girerek bir Yunan kuru yük gemisini batırmıştır. Dıraç'taki (Durres) Sırp kuvvetlerinin karargâhlarını bombalamış ve büyük kayıplar verdirmiştir. Shëngjin'de beş Sırp nakliye gemisini batırmıştır.

Londra Antlaşması'nın imzalandığı 30 Mayıs 1913'e değin Ege ve Akdeniz'de 11,200 mil kat eden ve çok sayıda yara alan "Hamidiye", 7 Eylül 1913'te Yeşilköy'de büyük bir törenle karşılanmıştır. Başarıları nedeniyle gemiye "Kahraman" unvanı verilmiştir. Askeri başarıları büyük olmamakla birlikte "Hamidiye" kruvazörü Balkan Savaşları'nın ağır yenilgi koşullarında halk ve askerin gözünde bir umut ışığı olmuştur.



***

Mahmudiye, Osmanlı Donanması'na ait kalyon tipi savaş gemisi.

1829'da mühendis Mehmet Efendi ile mimar Mehmet Kalfa tarafından İstanbul tersanesinde inşa edilmiştir. Padişah Abdülhamit zamanında, kızağa çekilerek sökülmüştür. Yapıldığı dönemde dünyanın en büyük savaş gemisi olan Mahmudiye Kalyonu,çok büyük bir savaş gemisidir!Okyanuslara hükmeden ingiliz ve fransız gemilerinden bile daha büyük olan bu gemi Kırım Savaşına katılmış ve çok büyük yararlılıklar göstermiştir!

***

Midilli Kruvazörü Goeben'in yol arkadaşı, Alman Magdeburg sınıfı hafif kruvazörü SMS Breslau'nun 1910'da başlanan yapımı 16 Mayıs 1911'de bitti ve Goeben'le birlikte Alman Akdeniz Filosu (Deutsche Mittelmeer Division)'na katıldı.

Gelecekte Nazi Almanyası'nın U-boot'larının taktikal dehası ve komutanı Karl Dönitz de bu gemide görev yapmaktaydı.

Akdeniz'de Osmanlı Donanması'na katılma emrini alan Amiral Souchon yönetiminde 10 Ağustos'ta Goeben ile birlikte Çanakkale Boğazı'ndan Marmara'ya giren geminin, 16 Ağustos'ta Osmanlı Devleti'ne satıldığı Alman Hükümeti tarafından açıklandı. Amiral Souchon Erkan-ı Harbiye Reisi Enver Paşa ile Rusya'nın Sivastopol liman kentine bir baskın planladı ve uyguladı. Osmanlı Donanması tarafından "Midilli" ismi verilmiş gemi bu baskında görev yaptı. Ünlü Sivastapol baskınından sonra 2 Kasım'da Rusya Osmanlı Devleti'ne savaş ilan etti.

Özellikle Karadeniz ve Boğazlar'da görev yapan Midilli Osmanlı Donanması'ndaki günlerini Karadeniz'de Rus muhrip ve kruvazör akınlarına karşı harekatlar ve konvoy görevleri ile geçirmiştir.

***

Muavenet-i Milliye Osmanlı Donanmasında 1910-1923 yılları arasında hizmet etmiş bir muhriptir. Çanakkale Savaşı esnasında 12 Mayıs 1915'i 13 Mayıs'a bağlayan gece İngiliz dretnotu HMS Goliath 'ı ustaca gerçekleştirilmiş bir operasyon sonucunda batırmış, bu operasyonun sonuçları savaşın kaderini etkilemiştir. Bu anlamda Nusret Mayın Gemisi ile savaşta çok kritik bir rol oynamış iki savaş gemisinden biri sayılır.

İsmini, donanmanın güçlendirilmesi için kamuoyundan finans sağlanması amacıyla İstanbullu 28 işadamının öncülüğünde kurulmuş ve faaliyetlerini kısa sürede bütün yurda yaymış "Donanma-i Osmani Muavenet-i Milliye Cemiyeti"nden (kısa adı "Donanma Cemiyeti") almıştır. Muavenet-i Milliye bu cemiyet tarafından satın alınmış ilk gemidir.

Türk Deniz Kuvvetleri'nin Muavenet-i Milliye'den sonra gelen üç gemisine bu ilkinin şerefine Muavenet ismi verilmiştir. Bu gemilerin sonuncusu halen hizmettedir.

1910'da Almanya'dan satın alınan Muavenet-i Milliye'nin gemi komutanlığını 1912'den itibaren kıdemli yüzbaşı Ahmed Saffet (Soyadı Kanunu ile Ahmet Saffet Ohkay) yürütmüştür. Osmanlı Devleti'nin Birinci Dünya Savaşı'na girişinin ilk aylarında Karadeniz operasyonlarından görevlendirilen Muavenet-i Milliye, Çanakkale Savaşı'nın başlamasıyla bu cepheye yönlendirilmiştir.



***

Numune-i Hamiyet, Osmanlı Devleti'nde Donanma Cemiyeti tarafından 1910 yılında Almanya'dan satın alınan dört S. 165 sınıfı muhripten biridir.

Birinci Dünya Savaşı'nda Çanakkale'de Müstahkem Mevkii Komutanlığı'nda görev aldı.1918'de İmroz Baskını'na katıldı.

Mütareke döneminde Muavenet-i Milliye ile birlikte Haliç'te bağlı kaldılar ve 1923'te görevden ayrıldılar.

***

Asıl ismi "Nusret" olan ama Osmanlılar'ın "Nusrat" dediği gemi 1911 yılında Almanya'nın Kiel şehrinde kızağa çekildi ve 1913 yılında Osmanlı Donanması'na katıldı. 1915 ilkbaharında uzun süredir Boğaz'ın girişindeki tabyaları bombalayan, keşif uçuşlarıyla ve mayın temizleme gemilerinin faaliyetiyle saldırıya geçeceği kesinleşen Müttefik Donanması artık saldırı için gün sayıyordu.Müstahkem Mevkii Komutanlığı daha önceden düşündüğü gibi, Alman Amirali Menter Paşa'nın da teklifiyle elde kalan son 26 mayını Karanlık Liman'a dökme kararı aldı.



***

Reşadiye, Osmanlı Devleti tarafından İngiltere'ye ısmarlanmış, ama Birinci Dünya Savaşı'nın başlamasıyla İngiltere tarafından el konup HMS Erin adıyla Kraliyet Donanması'na katılmış, İngiliz "King George V" sınıfı dretnotun ismidir.



***

Samsun, Osmanlı Devleti'nde Donanma Cemiyeti tarafından 1907 yılında Fransa'dan satın alınan dört Durandal sınıfı muhripten biridir.

27 Ekim 1914'te Sivastopol Baskını'na katılan muhrip, 14 Ağustos 1915'te İngiliz denizaltısı E-11 tarafından batırıldı.1932 yılında hizmet dışına çıkarıldı.

Taşoz, Osmanlı Devleti'nde Donanma Cemiyeti tarafından 1907 yılında Fransa'dan satın alınan dört Durandal sınıfı muhripten biridir.

27 Ekim 1914'teki Sivastopol Baskını'na katıldı.1932'de hizmet dışına çıkarıldı.

***

Turgut Reis Zırhlısı (SMS Weissenburg) , Almanya'da 1890'larda yapılan Brandenburg sınıfı dört ön-dretnot savaş gemisinden biridir.

Kendisiyle aynı sınıftaki gemiler olan SMS Brandenburg, SMS Wörth, ve SMS Kurfürst Friedrich Wilhelm ile aynı yıllarda suya indi ve güçlü silahlarıyla yapıldığı yıllarda alışılmışının dışında bir gemiydi.

1900-1901 yıllarından Çin'deki Boxer Ayaklanması'nda görev yaptı.

Balkan Savaşları'nda ve Birinci Dünya Savaşı'nda sahil güvenlik görevlerinde bulundu.

Birinci Dünya Savaşı sonunda müttefikler tarafından savaş tazminatı olarak Japonya'ya verildiyse de Japonlar gemiye el koymadı ve gemiyi 1924'te Türkiye Cumhuriyeti'ne iade ettiler.

1924-1933 yılları arasında Gölcük'te sabit okul gemisi olarak görev yaptı.Daha sonra hurdaya ayrıldı.



***

Yadigar-ı Millet, Osmanlı Devleti'nde Donanma Cemiyeti tarafından 1910 yılında Almanya'dan satın alınan dört S. 165 sınıfı muhripten biridir.

Muhrip, 9-10 Temmuz 1917 gecesi İstinye'de İngiliz uçakları tarafından saldırıya uğradı. İngiliz uçaklarının asıl hedefi orada bulunan Yavuz Kruvazörü olsa da bombalar ona değil, hemen yanındaki Yadigar-ı Millet'e çarptı ve muhribi batırdı.

***

Yarhisar, Osmanlı Devleti'nde Donanma Cemiyeti tarafından 1907 yılında Fransa'dan satın alınan dört Durandal sınıfı muhripten biridir.

3 Aralık 1915'te tarihinde Yalova açıklarında İngiliz E-11 denizaltısı tarafından torpillenerek batırıldı.Bu olayda bir subay öldü.İngiliz denizaltısı geminin kalan mürettebatını bir yelkenliye teslim etti.

***

Yavuz Kruvazörü Alman Donanması'nda 1911'de Hamburg tersanelerinde yapılan Moltke sınıfı iki gemiden biri olan SMS Goeben, 1912'de Alman Akdeniz Savaş Filosu (Deutsche Mittelmeer Dvision)'na katıldı. O yıllarda Akdeniz'in en kuvvetli gemisiydi. Birinci Dünya Savaşı başladığında, İngiliz Kraliyet Donanması Komutanı Winston Churchill bu geminin ne pahasına olursa olsun ele geçirilmesini istemişti.



***


vikipedi'den derledim.




_________________
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
ClavicuLa NoX
Bye people!
TurkBoard Fan


Kayıt: 15.08.2007
Üye No: 87,619
Offline


Uyarı : 1

Tarih: 20 May 2008, 20:15 Tek mesaj gösterimi2

Hastasıyım tarihi savaş makinelerinin. Arşivime alınmıştır, teşekkürler JiLda.




_________________
9 Temmuz 2005:
X: Beyond The Black Diamond Gates arıyorum.
Y: Turkboard diye bir site var, orada bulursun.
X: Hemen üye olayım.
11 Temmuz 2011:
Not-Not: 
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
JiLda
Emektar
Emektar


Kayıt: 21.12.2006
Üye No: 71,805
Şehir: İzmir
Offline




Tarih: 20 May 2008, 20:20 Tek mesaj gösterimi3

Bişey değil.




_________________
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
Mesajları göster:   
Yeni Başlık Gönder Cevap Gönder 1. sayfa (Toplam 1 sayfa) [Bu başlıkta 3 mesaj bulunuyor] « Önceki başlıkSonraki başlık »


Bu forumda yeni konular açamazsınız
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı değiştiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsınız
Bu foruma eklenti dosyaları gönderemezsiniz
Bu forumdaki dosyaları indiremezsiniz
TurkBoard çerezlerini temizle